Ajankohtaista seurakuntayhtymästä

Täällä voit lukea Naantalin seurakuntayhtymän julkaisemia uutisia. Yhtymämme seurakunnat julkaisevat omaa toimintaansa koskevia uutisia omilla verkkosivuillaan.

Seurakuntien uutisiin pääset seuraavista linkeistä: MerimaskuLinkki avautuu uudessa välilehdessä, NaantaliLinkki avautuu uudessa välilehdessä, RymättyläLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Hakapellon uurna-alueen perennat saavat uuden ilmeen

Hakapellon hautausmaan niin sanotun U2-uurnahautakorttelin viheristutusten perusideana ovat haudoilla ja niiden ympärillä kasvavat laajat perennaistutukset.

Perennat ovat monivuotisia kasveja, joiden maanpäälliset osat lakastuvat syksyllä, mutta juurakot säilyvät. Varsinaisia kesäkukkaistutuksia ei alueelle ole tarkoitettu, sillä perennat vaurioituvat, jos haudoille istutetaan muita kukkia. Perennat ovat helppohoitoinen ja ekologinen vaihtoehto kesäkukille. Perennoista huolehtii seurakuntayhtymä.

Uurna-alueen kunnostustyöt toteutetaan huhti-toukokuun aikana

Peruskorjaussuunnitelmassa alueen perennat uusitaan ja maakangas poistetaan. Uutta maakangasta ei laiteta, sillä se haittaa perennojen juurtumista ja hautojen kaivuuta. Myös huonosti voivat pensasryhmät ja puut uusitaan. Kasvilajivalikoimaa monipuolistetaan ja alueelle istutetaan kuutta eri perennalajia, mm. ahomansikkaa, maahumalaa ja peittokurjenpolvea. Hautamuistomerkit pestään ja suoristetaan sekä murskepintaiset käytävät kunnostetaan.

Haudoille asennetaan 25 cm x 25 cm kivilaatat, joiden päälle voi laskea kynttilän tai ruukullisen kesäkukan. Kivilaatan lisäksi leikkokukkia voi asettaa telineeseen haudan viereen. Jotta uudet perennat pystyvät jatkossa menestymään, haudoille ei ole enää luvallista erikseen istuttaa kesäkukkia. Talvisin havutukset ja varrelliset lyhdyt ovat sallittuja.

2022-03-18 13:17:58.0